10 TIPS FÖR ATT BÖRJA UNDERVATTENSFOTOGRAFERA OCH BLI BRA PÅ DET

De 10 tipsen för att börja och bli bra på att fota under vattnet

 

Olivier är produktutvecklare för neoprenvåtdräkter hos Tribord  (han arbetar även på Tribords modeller för dykarvåtdräkter), han är passionerad av undervattensfotografering och är väldigt skicklig på det. Här följer hans tips för att börja fota och utvecklas som undervattensfotograf.

 

1) Vara redo vid rätt tillfälle

 

 

Utrustningen för att fota under vatten är ofta dyr, så det är bäst att avsätta lite tid innan man börjar dyka, speciellt då utrustningen är splitterny!

Den kan skadas av saltvattnet, sanden och vid dykningen. Var extra försiktig vad gäller de vattentäta skarvarna som måste kontrolleras innan varje gång du dyker, speciellt den som säkrar vattentätheten för ingången på baksidan.

Du behöver inte smörja in dem innan varje användningstillfälle, för mycket smörjmedel kan sänka vattentätheten genom att dra till sig allt damm runtomkring.

Om du dyker från en båt så är det ett måste att ha en transportlåda.

Välj en låda i liten storlek för att lätt kunna förvara den i båten ( ofta under ställningen som är avsedd för dykutrustningen). På stranden skyddar lådan mot att sand tränger in.

Den sista viktiga punkten för att kunna koncentrera sig i lugn och ro på dykningen är att förbereda sin utrustning hemma (kamera, skyddshölje, blixtar osv.). Du undviker på så sätt oron vid den första nedsänkningen.

Du undviker också dåliga överraskningar på plats: oladdat batteri, dåligt kopplad blixtanslutning, glömt minneskort...

 

2) Flytbarhet och miljösynpunkt

 

I jämförelse med vanlig fotografering så kräver undervattensfotografering viss teknik och smidighet. Att fota är först och främst att dyka!

Att röra sig ledigt under vattnet är av största vikt, vilket innebär en bra dykväst som stabiliserar och dess flytbarhet i vattnet är viktig.

Det är önskvärt att informera sina dykarvänner om när du vill fota.

Du kommer ha tendens att stanna upp ofta och vara mindre uppmärksam på de andra. VAR FÖRSIKTIG.

Utöver din kapacitet att röra dig smidigt i vattnet och närma dig det du vill fota, så kan din närvaro direkt påverka miljön du dyker i.

Att fota innebär inte att man invaderar undervattensmiljön och skadar växterna och djuren som lever där.

Hur ska du kunna komma tillbaka med vackra bilder från en miljö du skadat...?

 

3) Närma sig växter och djur

 

Vattnet utgör ett naturligt filter som mattar av färgerna och kontrasterna, du får de bästa resultaten om du kommer nära för att fota. Inom en meters avstånd, ca 50cm, så ökar du dina chanser markant.  

Innan du närmar dig så är det några detaljer för utrustningen som behöver kontrolleras.

Se till så att inga rörliga delar (böjligt kamerastativ, manometer, ficklampa osv.) inte hänger framför dig.

Det kan verka överraskande men de luftbubblor du frånger dig är skrämmande för fiskarna. Var därför försiktig vid de sista centimetrarna när du närmar dig...

Äntligen klar, ansikte mot ansikte med en fin fisk? Tänk på vilket foto du vill ta innan du trycker ner avtryckaren.

Du bör inte fota uppifrån eller i motsatt riktning mot dykriktningen mittemot en fisk. I

Kan du föreställa dig att fota någons porträtt från huvudet sett?

Placera dig i jämn nivå med det du vill fota.

 

4) Att kunna dra nytta av det omgivande ljuset nära ytan

 

 

Du behöver inte alls dyka djupt för att ta vackra foton.

Tvärtom, det är nära ytan, helst mellan ytan och 10 meters djup som ljusstyrkan och sikten ofta är som bäst. Nära ytan skapar solen vackra ljusstrålar som lämpar sig perfekt för att fotografera.

Färgerna blir ännu vackrare.

För att dra nytta av ljuset är några grundregler viktiga.

Ha solen i ryggen för att undvika bländande motljus. Då ljusstyrkan är optimal, om din kamera har kapaciteten så öka utlösningshastigheten för att undvika suddiga foton.

Du kommer snabbt att märka hur snabbt undervattensvärlden rör sig runtomkring dig!

Sensorerna i kameror har allt högre prestanda, tveka inte att öka känsligheten ISO till högre nivåer (upptill 400 eller 800 ISO utan problem).

Om vissa partiklar är för synliga i fotona, stäng av den inbyggda blixten och du kommer se ett förbättrat resultat.

 

 5) Blixten

 

 När man kommer några meter under ytan (fr.o.m. 3m) , så filtreras ljusstrålarna till den grad att vissa färger som rött snabbt försvinner. Blixten, vare sig den är inbyggd i kameran eller extern, blir oumbärlig, även då solljuset är starkt och vattnet klart.

Utan blixt blir fotona oundvikligen bleka och de saknar kontraster och klara färger.

För nybörjaren lämpar sig den inbyggda blixten bäst.

Återigen, tveka inte att ta dig riktigt nära motivet för att få ut det bästa.

En bra blixt har som högst en kapacitet vid 1 meters avstånd.

Den inbyggda ljusspridaren med många skyddshöljen är väldigt praktisk för en bra ljusspridning för zonen som ej lysts upp av blixten och höljets glaslucka.

Inköpet av en (eller två) externa blixtar ger en markant kvalitetshöjning av bilden och undviker det lite för skarpa ljuset som en inbyggd blixt ger.

Att placera blixtarna rätt är ett ständigt återkommande tema då nybörjarfotografen snabbt kommer utsättas för partiklar som bildas av blixtljuset. Placerade sidvis och gömda bakom skyddshöljet (men absolut inte i de optiska vinklarna som den inbyggda blixten), ger blixtarna ett enhetligt ljus utan att framhäva partiklarna. Bra att veta.

Bli inte överraskad, en bra blixt kostar flera tusenlappar. Det är priset man får betala för att få kvalitetsfoton.

 

6) Makrofoto - perfekt för nybörjaren

 

Utrustad med en enklare digitalkamera för makrofoto är nog den bästa tekniken för att snabbt lyckas och uppskatta undervattensfotografering.

"Makro" är att kunna förstora det man ser som väldigt litet genom sökaren.

Man upptäcker snabbt glädjen med dessa foton då färgerna och detaljerna verkligen kommer till sin rätt.

Svårigheten med den här typen av fotografering ligger inte i tekniken utan i valet av motiv.

Man simmar snabbt förbi en vacker bukett av havsaneomer eller en pytteliten färggrann fisk.

Till detta tillkommer strömmar och dyningar som kan påverka motivet. Det är inte lätt att komponera bilden genom en manuell kamerans minimala sikthål.

De digitala är bättre lämpade och detta av 2 anledningar. Inställningen med hjälp av skärmen baktill är ofta bättre än på manuella.  Bl.a. så har digitalkamerorna små sensorer som förbättrar djupet i synfältet och ger ett klarare och mer vidsträckt område.

Nu finns det lösningar för alla modeller och du som har en digitalkamera kan köpa till en extern sökare som är lika kostsam som effektiv!

 

7) Fota i vidvinkel

 

Vem har inte beundrat foton av delfiner, eller spektakulära underhavslandskap?

Denna typ av foton har gjorts med hjälp av vidvinklade perspektiv, som är väldigt uppskattade inom undervattensfotografering.

För digitalkameror av hög kvalitet finns höljen i vilka kan fästas perspektiv som skruvas fast framför glasluckan.

Med ett vidvinklat fisheye, har de här komplementen som används för digitalkameror fördelen att vara monterbara och nedmonterbara under vatten.

I motsats till användandet av en manuell kamera där du måste välja perspektiv innan nedsänkningen i vattnet, vilket i och för sig inte är en begränsning, men kan vara till besvär när ett stort motiv närmar sig och kameran är inställd för 60 mm eller 105 mm makro.

Hos alla stora märken som Nikon, Canon och Sony finns olika intressanta perspektiv för att användas i vatten.

Med sensorn APS-C, så är det bäst att ha ett zoomobjektiv på 15mm, helst ett fisheye 10mm eller ännu bättre en zoom av typen 10-17mm som är mer mångsidigt.

Vidvinkelsperspektiv ger inte bara ett brett synfält utan även möjligheten att komma riktigt nära motivet.

På så sätt, vid 20 eller 30 cm avstånd från motivet, ger blixten ifrån sig all sin kraft, och du får både ett tydligt motiv med en klar bakgrund. 

 

8) Under havet, men framför allt fototeknik!

 

Även om förhållandena och utrustningen inte skiljer sig så mycket åt, så ligger hemligheten till lyckade undervattensfoton i att fota som på land.

Utöver en bra ljuskvalitet, så är bildens komposition det viktigaste för att ge en klar och tydlig bild.

Ett vackert välkomponerat foto är mycket behagligare för ögat.

Nybörjaren har tendens att mångdubbla synvinklarna för att lyckas.

Det är tyvärr sällan en bra metod.

Valet av motiv och fotovinkeln är de två viktigaste delarna.

Ofta, genom att svänga lätt på kameran genom att luta den i sidoläge, kan färgerna ändras och varje del av bilden faller på rätt plats.

Inget vackert foto utan ett bra motiv. Motivet ska framträda vid den första anblicken.

Sedan kan man ge bilden djup genom att t.ex. införa en andra dykare i bilden eller en annan färg i bakgrunden.

 

9) Bländare, utlösningshastighet och blixt 

Här är den komplicerade trion att kombinera då de 3 parametrarna är starkt sammankopplade.

Utlösningshastigheten, som i bästa fall regleras via M-läget på din kamera, tillåter dig att använda dig av 2 aspekter.

Det är då du trycker på utlösaren som du förstelnar motivet, eller tvärtom skapar, med vilja (eller ej!), en rörlig suddig bild.

Men lägg märke till att du genom att reglera utlösarhastigheten också skapar ljus i bakgrunden.

Med fisheye, kan man med fördel gå ner till 1/15 per sekund för statiska motiv.

Blixten hjälper såklart till att fixera motivet. I starkt motljus, blir man däremot låst av blixtsynkroniseringen, som varierar för manuella kameror mellan 1/200 och 1/500 per sekund beroende på kameramodell.

Om ljuset fortfarande är för starkt, så kan man justera med bländaren genom att sänka den ett snäpp.

Den här andra parametern spelar samma roll som utlösaren vad gäller ljuset som låter passera på sökaren förutom att öppningen (på bländaren) måste konditioneras av blixtens styrka.

Ju starkare denna är, desto mer måste man minska öppningen (= på bländaren), gå från f5.6 till f8 par t.ex.

Det är därför de mest utvecklade externa blixtarna har avsides styrkejustering, som är väldigt effektiv för att reglera blixtstyrkan.

Vad gäller blixten så är den endast till för att lysa upp den främre planen.

Intensiteten av havets blå eller gröna färg beror endast på utlösningshastigheten som ges av bländaren som i förväg reglerats av blixten. Pust!

 

10) Ta hand om sin utrustning

Utrustningen för undervattensfotografering är extra ömtålig.

Oavsett om det handlar om en vattentätt konstruerad modell, ett hölje i plast eller aluminium så är de alla lika känsliga för havsvatten.

Saltet tränger in precis överallt, runtom tryckknapparna, vid alla metalldelar och formar snabbt ett grön-grått lager som bara blir giftigare med tiden.

Om du inte rengör utrustningen ordentligt efter varje användningstillfälle så kommer den skadas. Knapparna blir allt svårare att trycka ner, blixtarna allt svårare att skruva fast.

Det enklaste, innan rengöringen av fogarna, är att blöta utrustningen efter varje dykning.

En blötläggning i sötvatten under 30 minuter gör att saltet avlägsnas helt. Du kan utföra blötläggningen i transportlådan!

När blötläggningen är klar, utan att ta ur skyddshöljet ur vattnet, sätt igång alla kommandon och andra knappar flera gånger för att föra ut en stor del av vattnet som har stagneras runt de känsliga delarna.

Det är det bästa sättet att gå till väga. En enkel sköljning under kranen är inte effektiv.

När det gäller remmen och andra greppdelar, skruva försiktigt av dem efter varje användningstillfälle.

På så sätt undviker du att de förblir "fastsvetsade" under transporten.

Om du respekterar de här skötselråden så håller din utrustning i flera år utan problem.

 

Som komplement har du här några instruktionsvideor för att ta hand om din tekniska utrustning för undervattensfotografering.

 

 

Alla foton har tagits vid den baskiska kusten (Frankrike)

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
HAUT DE PAGE