Skydda dig mot solen: guiden för rätt solskydd

solskydd-för-barn

 

Skydda dig mot solen: Här följer alla våra råd.

I samarbete med Ligue Contre le Cancer (Franska cancerförbundet) har vi tagit fram den här solskyddsguiden så att du ska kunna njuta av solen i full säkerhet. När du packar väskan för att njuta av sommarsolen är det också dags att tänka på att skydda sig mot de farliga ultravioletta strålarna. Ansikte och kropp på både barn och vuxna måste skyddas effektivt.

Här nedan hittar du guiden " 10 råd för att kunna njuta av solen i säkerhet", som du kan ladda ner genom att klicka här: Guide för solskydd

1. Solen är oumbärlig för allt liv

Det räcker att vistas i solen några minuter om dagen för att få upp humöret och för att vi ska må bra. Vår kropp behöver solen för att skapa av vitamin D som bygger upp vårt skelett och binder kalcium och fosfor. Det är livsviktigt för barn.


 


 

2. Vilka är riskerna?


 

Om du vistas i solen utan skydd riskerar du att brännas, få en stark solbränna och en ökad åldring av huden som leder till bruna och ljusa pigmentfläckar, små ljusa stjärnformade ärr, uttorkning av huden, rynkbildning och utslitning av huden. En solbränna är en brännskada på huden. Det är nödvändigt att den behandlas som en sådan. Fråga om råd på apoteket för lämplig behandling.

En solbränna är en brännskada på huden. Det är nödvändigt att den behandlas som en sådan. Fråga om råd på apoteket för lämplig behandling.


 

3. Olika hudtyper

Vissa personer är känsligare än andra för UV-strålar. Varje hud är olika. Beroende på hudfärg är den mer eller mindre känslig (hudtyp). Oavsett hudtyp beror det lämpliga skyddet på UV-strålarnas intensitet, hur lång tid man vistas ute och vilken aktivitet man utför.

Extremt känslig (hudtyp 1). Du har väldigt ljus hy, ofta med fräknar. Du blir lätt rödbränd och sällan eller aldrig brun. Sola inte! Skydda dig istället väl.
Att utsätta dig för solen mellan 12h och 16h* avrådes.
Ett maximalt solskydd är nödvändigt: kläder, solhatt, solglasögon och solkräm med högt solskydd (SPF 50+).

Känslig (hudtyp 2). Du har väldigt ljus hy, och ibland med fräknar. Du blir lätt rödbränd och har svårt att bli brun. Sola inte. Skydda dig.
Att utsätta dig för solen mellan 12h och 16h* avrådes.
Ett maximalt solskydd är nödvändigt: kläder, solhatt, solglasögon och solkräm med högt solskydd (SPF 50+).

Känslig hud (hudtyp 3). Du har lätt mörktonad hud. Du blir sällan rödbränd utan brun snabbt.
Du får snabbt en solbränna. Det avrådes ändå utsätta dig för solen mellan 12h och 16h* utan fullt skydd: kläder, solhatt, solglasögon och solkräm med högt solskydd (SPF 30 och 50+).

Ganska tålig (hudtyp 4 och 5). Din hud är lätt mörk eller mörk, du blir nästan aldrig bränd utan får en solbränna väldigt snabbt.
Du tål solen väl. Skydda dig stegvis.
Undvik att utsätta dig för solen mellan 12h och 16h* utan heltäckande skydd: kläder, solhatt, solglasögon och solkräm med högt solskydd (SPF 15, 20 och 25).

Mörk hud (typ 6) har ett naturligt skydd mot solens skadliga effekt. Men tänk ändå på att skydda dig. Solglasögon rekommenderas.
Du tål solen väl. Undvik ändå att utsätta dig för solen mellan 12h och 16h* utan heltäckande skydd: kläder, solhatt, solglasögon och solkräm (SPF 6 till 10).

4. Vistas i solen med försiktighet

 

För att vistas i solen på bästa sätt är det optimala att vistas gradvis. Den första dagen räcker 10 minuter för att förbereda huden.
Kortare tid gäller för barn under 15 år eftersom deras hud är känsligare än en vuxens. För bebisar är det enda rådet att aldrig utsätta dem för direkt solljus!



Att bli bränd i solen i barndomen och att utsättas för starka solstrålar ökar risken att få hudcancer i vuxen ålder.

 
5. Skydda sig mot solenl

Oavsett om du befinner dig i stan, vid havet eller i fjällen är det viktigt att skydda sig mot solens skadliga strålar. Det mest effektiva sättet att skydda sig är med anpassade kläder, en hatt med bred kant, och att ta på solkräm på de delar som utsätts för solen.



a. Kläder
Det bästa skyddet är alltså kläder. Bär långa, vida kläder som släpper igenom svett, som långärmade skjortor och byxor i linne och bomull.
Tänk på att tygen inte skyddar mot solen, endast tätmaskade tyg svarar upp till EU-standarden för solskydd och ger effektivt skydd. För barnen, använd i första hand T-shirt med UV-skydd eller överdel med UV-skydd som är effektiva även när de är våta.
b. Hatt
Hatt med brett brätte som täcker nacken och öronen ger perfekt skydd.
c. Solglasögon
När man vistas vid vatten eller i fjällen är ögonen extra utsatta p.g.a. att ljuset reflekteras. Det är absolut nödvändigt att skydda dina och dina barns ögon. Var noga med glasens toning och kategorin för skydd. Se Guiden för rätt solskyddd.

Solkräm
Solkräm används för alla utomhusaktiviteter, inte bara på stranden. Man ska välja solkräm efter hudtyp.

KATEGORI

SOLSKYDDINDEX

HUDTYP

SVAGT SKYDD

6, 10

Mörk hud

MEDELSKYDD

15, 20, 25

Ganska känslig hud

HÖGT SKYDD

30, 50

Känslig hud

VÄLDIGT HÖGT SKYDD

50+

Väldigt känslig hud


 

Tänk på att vi oftast tar på ett tunnare lager solkräm än det som testats i laboratorie, tveka därför inte att använda ett högre skyddsindex.
Tänk på att skydda barnen: bebisars och barns hud är mycket känsligare. Den är tunnare än vuxnas och deras celler har inte samma kapacitet för att reparera återkommande brännskador från solen.

6. Se upp med felaktiga fakta


-Alla kan sola
-Timmarna då det är som varmast under dagen är de som är skadligast
-Man behöver inte skydda sig när man solar
-Jag kan sola längre om jag har på solkräm
-Bad skyddar mot risken att bränna sig
-Ett blött plagg ger lika bra skydd som ett torrt
-Personer med mörkare hud behöver inte skydda sig mot solen



7. Var försiktig


När solen står i zenit (12h – 16h)
Solstrålarna reflekteras
Moln, vind och svalka
Höjd över havet


 
8. Onödiga förberedelser inför solning


-Solning i solarium:
Att sola i solarium förbereder inte huden, i motsats till vad man kan tro. Att sola i solarium ökar t.o.m. cancerrisken när man vistas länge i solen.

-Brun utan sol-produkter:
Brun utan sol-produkter verkar endast på de döda hudcellerna i det översta hudlagret, vilket förklarar deras kortvariga verkan på 4-6 dagar.

-Produkter för att sola snabbare:
Vissa oljor baserade på Monoï eller mjölkfett har inget skyddande filter och förhöjer solens skadliga effekt.

-Kosttillskott:
Kosttillskott skyddar inte mot UV-strålar och ersätter inte årstidens frukter och grönsaker.



Var försiktig med mediciner, deodoranter och parfym!
De kan orsaka allergier, göra huden överkänslig och ge allvarliga brännskador efter att ha vistats i solen.

9. Skydda dig på alla sätt

-Drick mycket vatten!
-Ät med varierat kostintag!
-Vitaminer är bra för kroppen och humöret!
-Ät färgstarka livsmedel som innehåller betakaroten!
-Min cocktail för en sammetslen hy!



Återfinn all detaljerad information genom att klicka här: Guide för solskydd

 
10. Observera dina födelsemärken/leverfläckar


Undersök din hud ofta:
Ett sår, en finne, sårskorpa eller t.o.m en leverfläck måste undersökas noga. All förändring av huden måste leda till en undersökning hos en hudspecialist.



Personer med hudtyp 1 och 2, som har många fräknar och födelsemärken/leverfläckar, måste undersökas regelbundet.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
HAUT DE PAGE